วันเสาร์ที่ 29 กันยายน พ.ศ. 2555



wanita solehah

Wanita yang solehah adalah idaman bagi semua lelaki.Hakikatnyaberbagai-bagai kejadian yang terjadi pada

masa sekarang ini berikutan era masa yang kian melonjak kehadapan.Pakaian merupakan salah satu perkara yang perlu dititikberatkan pada masa kni.Hal ini kerana terdapat bermacam-macam fesyen yang tidak menepati syarak yang sepatutunya.
Jika pakaian yang dipakai oleh perempuan-perempuan Islam itu tidak memenuhi kehendak-kehendak Islam, maka ia menggambarkan sejauh mana kekukuhan aqidahnya. Pakaian itu mempunyai hubungkait dengan ketaqwaan.

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].
سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات، على رؤوسهن كأسنمة البخت، العنوهن فإنهن ملعونات

 Maksudnya : Akan datang nanti wanita di kalangan ummatku di akhir zaman, mereka berpakaian tetapi seolah-olah mereka berbogel (berpakaian nipis dan menampakkan badan), di atas kepala mereka (tidak bertutup) seperti mana belakang bonggol unta (jadi tayangan dan kebanggaan), Celalah mereka, sesunguhnya mereka itu orang-orang yang tercela. [Sanad hadis Sohih Riwayat Tabrani]
Oleh yang demikian marilah kita bersama-sama kembali kapada yang ESA dengan merenungkan kembali syarat-syarat yang sepatutnya.
1) pakaian wanita harus menutupi seluruh tubuh kecuali wajah dan telapak tangan. Ingat, selain kedua anggota tubuh ini wajib ditutupi termasuk juga telapak kaki.
2) bukan pakaian untuk berhias seperti yang banyak dihiasi dengan gambar bunga apalagi yang warna-warni, atau disertai gambar makhluk bernyawa, apalagi gambarnya lambang parti politik yang boleh memecahkan dan mencetuskan perbalahan sesama umat.
3) pakaian tersebut tidak nipis dan tidak tembus pandang yang dapat menampakkan bentuk lekuk tubuh. Pakaian muslimah juga harus longgar dan tidak ketat sehingga tidak menggambarkan bentuk lekuk tubuh.
4) tidak memakai wangian pada pakaian tersebut.
5)tidak boleh menyerupai pakaian lelaki atau pn orang kafir
6)Pakaian tersebut hendaklah terhasil daripda bahan pembuatan yang suci lagi diyakini.Ini kerana akan mempengaruhi setiap ibadah yang dilakukan.
7) Pakaian tersebut bebas dari salib
8)bukan berfungsi sebagai hiasan

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น